کد مطلب:210878 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:117

اسماعیلیه دو طایفه هستند
یك دسته از مردم معتقدند كه اسماعیل پس از پدرش به امامت منصوب بوده ولی چون قبل از پدر درگذشته امامت به فرزند او محمد می رسد.

یك دسته گفتند امامت به وجود اسماعیل پس از پدرش ختم شد و هر دو طایفه اسماعیل را از بطن فاطمه می دانند.

شهرستانی در ملل و نحل می نویسد: بزرگ ترین فرزند جعفر بن محمد اسماعیل است كه در بدو امر امامت وی منصوص بوده و اسماعیلیه گویند كه پدرش تا مادامی كه مادر او در حیات بوده زنی را تزویج نكرد و او مانند جدش كه خدیجه در قید حیات بود و چون پدربزرگش علی علیه السلام تا فاطمه در حیات بود زنی دیگر نگرفت.



[ صفحه 383]



شهرستانی می گوید اسماعیلیه دو فرقه اند برخی گویند امامت مخصوص اسماعیل بوده و او منصوص به امامت بوده ولی چون در حیات پدرش از جهان رفت فایده تنصیص امامت آن شد كه مردم بدانند پس از رحلت امام ششم امامت منصوص پسر اسماعیل محمد بن اسماعیل می باشد.

همان طور كه حضرت موسی به نبوت هارون برادر خود منصوص بود و چون هارون قبل از موسی از دنیا رفت امامت در نسل هارون قرار گرفت!!

دسته دیگر گویند اسماعیل نمرد و حضرت امام صادق جهت تقیه گفت اسماعیل مرده و از بیم خلفاء جمعی را به شهادت گرفت و اسماعیل مهدی قائم است و ائمه هفت نفرند همان طور كه آسمان ها هفت و ایام هفته هفت و كواكب سیاره هفتند ائمه ما هم هفت نفرند.

اسماعیلیه هم اكنون بیش از صد میلیون تا 150 میلیون گفته اند كه اكثر آنها در هندوستان هستند و آقاخان محلاتی پیشوای آنها بوده كه چند بار به وزنش طلا و جواهر تقدیمش نمودند و سلسله اسماعیلیه تاریخ مفصلی دارد كه مكرر هم طبع و نشر یافته از زمان امام صادق تا عصر حاضر كه پسر آقاخان زعیم اسماعیلیه می باشد.